Recensie: The Last of Us - Seizoen 1

Veelgeprezen videospel wordt uitbundige HBO TV serie. Is het je tijd voor de TV waard?

Het was in 2013 dat het videospel The Last of Us uitkwam en een groot succes kende. Een grote reden waarom het spel zo geprezen werd was het goed geschreven verhaal. Nu, tien jaar later, is het tijd om van dat verhaal een tv-serie te maken, en het is eigenlijk de schrijver van het spel Neil Druckmann die ook het script voor de serie schreef, samen met Craig Mazin die eerder onder andere de miniserie Chernobyl maakte.

De wereld is bijna vergaan. Het is 20 jaar geleden dat een virale schimmelinfectie die de hersenen van mensen overnam zich als een lopend vuurtje over de wereld verspreidde. De mensheid deed wat ze kon om de verspreiding te stoppen, maar het was niet te stoppen. Nu ligt de wereld in puin en vechten niet-geïnfecteerde mensen nog steeds om te overleven.

De verminkte overlevende Joel wordt samen met zijn partner Tess overgehaald om ervoor te zorgen dat de tiener Ellie veilig aankomt bij een hoofdkwartier van de rebellen, een lange reis verwijderd van de quarantainezone waar ze zich oorspronkelijk allemaal bevonden. Met tegenzin, maar met de belofte van een beloning, neemt Joel de missie aan om hopelijk zijn broer op dezelfde reis terug te vinden.

De hoofdrollen van Joel en Ellie worden gespeeld door de uitstekende Pedro Pascal (The Mandalorian) en Bella Ramsey (Game of Thrones) die beiden schitteren in de hele serie. De chemie tussen hen is fantastisch en naarmate de relatie tussen Joel en Ellie zich ontwikkelt, doen zij dat ook.

*Soms moet je gewoon stil zijn om te overleven.

Niet minder dan vier van de stemacteurs uit het spel zitten ook in de serie. Merle Dandridge speelt Marlene net als in het spel, en Joel, Ellie en Tommy uit het spel, d.w.z. Troy Baker, Ashley Johnson en Jeffrey Pierce, keren ook terug, zij het in andere kleine rollen in de serie.

In andere rollen zien we Diego Luna als Joel's broer Tommy en Anna Torv als Tess, en dan komen we onderweg ook nog Murray Bartlett (Frank), Nick Offerman (Bill) en Melanie Lynskey (Kathleen) tegen.

Nog geen 20 minuten in de eerste (81 minuten durende) aflevering zat ik al op hete kolen. Dat wil niet zeggen dat er constant actie of spanning in de serie zit. Sommige momenten kan het zelfs een beetje te traag aanvoelen en alsof er niets gebeurt, maar het is altijd goed verteld en goed en leidt ergens naartoe. Personages ontwikkelen zich en het verhaal verdiept zich voortdurend.

Niet alleen de massa's besmette mensen in verschillende vormen een bedreiging op de weg, maar de grootste bedreiging komt van andere gezonde mensen. Bandieten, rebellen, slavenhandelaren en allerlei andere wanhopige mensen die alles doen om te overleven vormen de grootste bedreiging. Kortom, het is een zeer gevaarlijke reis die zij ondernemen.

*Er is genoeg bewijs van hoe snel de ondergang kwam.

Het is ook een lange reis en we worden getrakteerd op prachtige, zij het desolate uitzichten, afgewisseld met donkere hoeken en verwoeste steden. Mos en planten bedekken het grootste deel en herinneren ons er voortdurend aan dat de mens bijna volledig verdwenen is en de natuur vrij spel heeft.

Ellie en Joel hebben allebei een verleden dat ze niet graag delen, maar wanneer de sprankelende Ellie en de meer berustende Joel zoveel tijd met elkaar doorbrengen en op elkaar zijn aangewezen om de eindjes aan elkaar te knopen, worden ze vanzelf zachter voor elkaar, en zowel Pascal als Ramsey verdienen lof voor de manier waarop ze die ontwikkeling in beeld brengen.

Qua verhaal volgt het eerste seizoen het eerste spel vrij nauwkeurig, hoewel de serie zich verder ontwikkelt en voortbouwt op bepaalde stukjes, dus als je het spel hebt gespeeld zul je het meeste herkennen. Het klinkt misschien triest dat ze nauwelijks iets veranderd hebben, maar waarom een winnend concept veranderen? Ik denk niet dat er veel twijfel over bestaat dat dit de beste verfilming van een videospel ooit is.

The Last of Us beleeft op 16 januari zijn Finse première op HBO Max en is zeker uw tijd voor de tv waard.

Scoren

The Last of Us krijgt een 8 van de 10.